Kwaliteitsmanagement

Kwaliteitsmanagement is een onderdeel van het management die streeft naar een zo hoog mogelijke kwaliteit van de processen, diensten of organisatie. Kwaliteitsmanagement staat niet op zich, maar komt terug in alle processen van het bedrijf.

Aangezien de wasstraat een klein bedrijf is, is het niet mogelijk om een kwaliteitsmanager aan te stellen. Maar in dit geval zal de leidinggevende de taken van een kwaliteitsmanager op zich nemen. Hij houdt de organisatie scherp en stelt de klant en de duurzaamheid centraal in de bedrijfsprocessen. Duurzaamheid is een van de belangrijkste pijlers binnen het bedrijf, dus daarom moet de kwaliteitsmanager een voortdurende zoektocht houden naar innovaties en daarnaast het implementeren hiervan. Dankzij de kwaliteitsmanager zou het bedrijf moeten kunnen inspelen op actuele ontwikkelingen die zich voordoen.
De kwaliteit wordt steeds in de gaten gehouden, een hulpmiddel om dit te doen is de PDCA-cyclus zoals die is weergegeven in onderstaand figuur.

PDCA staat voor:
1. Plan: Plan staat voor de doelstellingen en plannen die opgemaakt dienen te worden.
2. Do: De plannen die opgemaakt bij stap 1, moeten uitgevoerd worden.
3. Check: De uitvoeringen moeten ook nog gecheckt worden of deze nog wel in lijn liggen met de doelstellingen en plannen.
4. Act: Er wordt bijgestuurd waar dat nodig is aan de hand van de uitkomsten van het checken van de uitvoeringen.
Dit is een cyclus, dus dat houdt in dat het niet stopt na stap 4. Na deze stap begint de cyclus weer opnieuw. De cyclus zorgt ervoor dat de hele organisatie op elkaar wordt uitgelijnd, hierdoor ontstaat een krachtig verbeterplatform en verbeterproces.