Big data en marketing intelligence
Big data is de toekomst voor het bedrijfsleven, het is dus ook belangrijk om de beschikbare data effectief te gaan gebruiken. EcoWash zou vooral de informatie gebruiken om de klanten op hun wenken te bedienen. Daarnaast zou ook de data worden geanalyseerd om te bekijken of ons streven na duurzaamheid behaald wordt.
Big data is niets anders dan de grote hoeveelheid gegevens waar een bedrijf tegenwoordig over beschikt. Marketing intelligence is hoe gebruik je de informatie die beschikbaar is. De data die EcoWash verkrijgt wordt allemaal opgeslagen in het ERP-systeem van de onderneming. Deze wordt vervolgens ook geordend door het ERP-systeem. De taak van EcoWash is dus de beschikbare data filteren, analyseren en tenslotte er effectief gebruik van maken.
Bij EcoWash gaat men de beschikbare data vooral inzetten om de klanten individueel te benaderen. Doordat de klant bij elke wasbeurt incheckt via het kenteken van de auto, is EcoWash instaat om het gedrag per auto inzichtelijk te krijgen. Wanneer een klant afwijkend was-gedrag vertoont, zou EcoWash een herinneringsmail versturen naar de desbetreffende klant. Ook zou de klant die meer dan 20 keer de wasstraat gebruikt heeft een beloning in de vorm van een gratis wasbeurt krijgen. Ook zou er eens per halfjaar een klantentevredenheidsonderzoek worden gedaan onder de vaste klanten. De vaste klanten krijgen dan een mail toegestuurd, waar ze een cijfer en verbeterpunten kunnen geven. Deze gegevens worden daarna geanalyseerd en bij besluiten van het bedrijf in acht genomen. Door de klant persoonlijk te benaderen en hun mening te horen, wordt er een relatie tussen het bedrijf en de klant opgebouwd.
Ook zou er veel data worden opgeslagen over het rendement van de duurzaam verhogende instrumenten(zonnepanelen, waterrad, regenton etc) worden opgeslagen. Dit omdat het grootste speerpunt van de onderneming het duurzaam ondernemen is. De rendementen van de verschillende instrumenten worden dagelijks bijgehouden en opgeslagen in het ERP-systeem. Eens per week zouden de gegevens worden gecontroleerd, hierdoor kunnen fouten worden opgespoord. Ook zouden we aan het eind van een jaar de gegevens over de duurzaamheid van de wasstraat worden gepubliceerd.
Maak jouw eigen website met JouwWeb