Business Balanced Scorecard

De business Balanced Scorecard (BBSC) is een model waarmee de prestatie van een organisatie, een team enzovoorts op een evenwichtige manier kunnen worden beoordeeld. Meten staat daarbij centraal. De BBSC helpt bij het weergeven van financiële en niet-financiële kerngegevens. Deze kerngegevens zijn verdeeld over 4 perspectieven:

  • Financieel perspectief
  • Klantenperspectief
  • Intern/ organisatie perspectief
  • Innovatief/verbeter perspectief

Eerst zullen we een kort een toelichting geven wat elk perspectief inhoudt en vervolgens zullen we hier KPI’s aan verbonden worden.

 

Financieel perspectief

Het allerbelangrijkste voor een bedrijf als EcoWash is dat ze naast duurzaamheid ook financieel gezond zijn. Er zullen voldoende liquide middelen aanwezig moeten zijn, de verhouding tussen het vreemd en eigen vermogen. Verder zal EcoWash zo optimaal mogelijk de inkoopkosten zo laag mogelijk houden.

 

Klantenperspectief

De klant is koning. De klanten zijn het middelpunt van EcoWash. EcoWash kan niet zonder haar klanten want anders zal de continuïteit van de onderneming niet lang zijn. Het is belangrijk om in te spelen op de wensen van de klant en deze wensen te overtreffen. Dit doe je door de klant steeds voor te zijn en het steeds optimaler te doen.

 

Intern/ organisatie perspectief

Om een goed functionerend bedrijf te zijn, moet je goederenstroom flexibel en efficiënt lopen. Het is belangrijk dat de interne processen goed op elkaar aansluiten en duidelijk geformuleerd zijn. Verder zal men moeten kijken hoe efficiënt omgegaan kan worden met de ingekochte goederen. Hierdoor zal je moeten kiezen tussen een aantal goede leveranciers die een goede prijs/kwaliteit hanteren.

 

Innovatief/ verbeterperspectief

Ecowash is momenteel monopolist op het gebied van een duurzame wasstraat. Het is belangrijk dat steeds weer vernieuwingen toepast om de komende concurrentie voor te blijven. Hierbij is innovatie natuurlijk erg belangrijk. Vragen die zij zichzelf moeten stellen zijn: Hoe kan EcoWash het de komende jaren beter doen dan de concurrentie?

 

Voor de beoordeling of EcoWash vorderingen kan maken is het belangrijk om hier KPI’s aan te binden. Dit zijn kritische prestatie indicatoren, die aangeven wat jij wilt bereiken en binnen hoeveel tijd. Voor elk van de vier perspectieven zullen er enkele KPI’s bepaald worden.

 

 

 

 

 

Maak jouw eigen website met JouwWeb